Fibernät

Vad det används till:

  • Med fibernätet har vi tillgång till riktigt snabb Internetuppkoppling, upp till 1000 Mbps.
  • Fast telefoni kan flyttas över till IP-telefoni via fibernätet för att spara pengar på abonnemangskostnaden. Man ringer som vanligt men billigare.
  • Man kan även få TV-utbudet levererat genom fibernätet med hög kapacitet. På det sättet öppnas möjligheten att själv välja operatör och vilka kanaler man vill ha tillgång till.  

Tjänsterna Bredband, TV och IP-telefoni kan köpas var för sig från olika leverantörer. I många fall får man paketpris om man köper alla tjänsterna från samma leverantör. 

 

Online-backup och larmtjänster:

Populära online-tjänster för att lagra filer är Dropbox, Onedrive och Google Drive. Prisnivån där varierar från gratis till någon hundralapp i månaden. En smidig lösning om man har flera datorer hemma är att skaffa Office 365 Home Premium, som kostar 895 kr/år för upp till 5 datorer och inkluderar Office-paket till alla dessa datorer (gäller både PC, Mac och surfplattor) och hela 1 TB lagringsutrymme där man kan spara alla filer on-line.

TV-program och film On-Demand:

Förutom vanliga TV-sändningar kan man även abonnera på online-tjänster med streamat innehåll.

Netflix:

En tjänst med fast månadskostnad från 79:-/mån. Ca 3000 titlar, bl a TV-serier, filmer, gamla barnprogram (Bamse, Smurfarna o s v). Inte så stort utbud på nya filmer, men smidigt att använda. (www.netflix.se)

Hårdvarukrav: Dator med DVI/HDMI-utgång, alternativt TV-spelkonsol, Apple TV eller Google Chromecast.

Viaplay:

En tjänst med fast månadskostnad på 49-199 kr/mån. 49 kr för enbart TV-program, 99 kr för TV + Film, 199 kr för TV + Film + Sport. Tjänsten ingår om man har TV-abonnemang från Viasat, men utbudet beror på vilka kanaler man har i TV-paketet. Hyrfilmer kan bokas med fjärrkontrollen eller via datorn.

Hårdvarukrav: Dator med DVI/HDMI-utgång, alternativt Apple TV eller Google Chromecast.

 

 

Det finns även andra tjänster, varav vissa ingår i TV-operatörernas kanalpaket. De flesta streamingtjänsterna kan användas via Apple TV eller Google Chromecast, som ansluts till en av TV:ns HDMI-ingångar.

 

On-demand tjänster:

Med dessa tjänster hyr man film via nätet och betalar ett pris per film. De flesta tjänster kräver att man har en dator som kan kopplas till TV:n. Vissa tjänster kan även köras via surfplatta eller mobil som kopplas till TV:n.

iTunes:

Köp eller hyr film. Fungerar med PC, Mac, iPad och iPhone. Smidigast att spela upp i en Apple-TV kopplad till TV:ns HDMI-ingång.

film2home:

Köp eller hyr film. Fungerar med PC, Mac.

Med fler... Om man har bredbands-TV från t ex Serverado eller Viasat finns det inbyggda kanaler för hyrfilm. Boxer On-Demand kombinerar marksänd TV med innehåll från Internet.

Om fibernätet:

Första åtgärd om bredbandet inte fungerar är att starta om fiberboxen och eventuell router.

Observera att den utrustning som levereras i samband med installationen inte innehåller någon brandvägg. Den har heller inte någon trådlös anslutning. Därför bör man komplettera med en router för att undvika dataintrång.

Routern har 2 eller 4 nätverksuttag som används för att ansluta datorer och annan utrustning med nätverkskabel. Den har också trådlös uppkoppling för att ansluta bärbara datorer, surfplattor och mobiltelefoner.

Observera att det är skillnad på en router och en switch. Switchen används bara för att få fler utgångar i nätverket, medan routern också skyddar mot dataintrång.

Vid beställning av IP-telefoni från Tele2 ingår en router som även kan användas för ett trådlöst nätverk. 

De övriga utgångarna på fiberboxen kan användas när TV-boxar och liknande ska anslutas.

Tjänsteutbud:

Det som ingår i paketpriset är 100/10 Mbit bredband i 3 år från Tyfon. TV-utbud kan bokas från några olika leverantörer (Transit finns kvar i vårt kabel-TV-nät tills vidare). IP-telefoni finns att beställa från många operatörer.

Service och felanmälan:

Vid driftstörningar måste man kontakta tjänsteleverantören, d v s den man abonnerar på TV, telefon eller Internetuppkoppling från. De söker upp var felet sitter och kontaktar i sin tur det företag som ansvarar för den delen av nätet. Det finns alltså inget supportnummer för fibernätet, utan du felanmäler till den som du har abonnemang hos.

Om fiberboxen är helt död, d v s inga lampor lyser på den, kolla nätadaptern! En ny nätadapter med 12 V spänning och 1 A strömstyrka kan köpas t ex hos Kjell & Co för omkring 200:-. 










(Lämna tom)